OIKIA

Gemeente Almere
2001

In het kader van Actieplan Cultuurbereik geschreven en uitgevoerd project.

OIKIA - Overal Intrigerende Kunst In Almere; een twee maanden durend actieprogramma bedoeld om de Almeerder in contact te brengen met kunst. Tot nu toe is de weg naar buiten voor de Almeerder de weg naar de winkel. En op die weg reist OIKIA mee. Het programma bestaat uit drie onderdelen:

1- Een huis-aan-huis blad, oplage 60.000; pamflet, programmablad, en (postorder)catalogus.

2- OIKIA winkelwagen

SRV-wagen die wordt ingezet als actiecentrum, atelier, tentoonstellingsruimte, informatiepunt en winkel.
OIKIA-wagen als kunstwinkel-wagen; vaak, veel en vol.
Acties en interactieve tentoonstellingen met o.a. kunstenaarsgroep Blossum (veroorzaker van bloemenregens ‘on tour’), Marcel van Campen & Angelica de Maria, Lique Schoot als 'Frau Bockwurst', Christian Wisse en Wilma Bosland met een onstuitbaar groeiend kunstwerk, Hein Walter maakt gedichten bij kindertekeningen, Jan Vos houdt inzamelactie ‘waterlander’ en ‘drooggelegd’ en maakt van opbrengst kunstwerken, Filmcollectief Prec,ies bezoekt nieuwe doelgroepen en voldoet aan geen enkele verwachting, actie ‘warm’ van Vincent van Ginneke waarbij Almeerders hun naam in ijs beitelen.
Kunst in winkels van Arno Arts, G&B, Coen Pausma, Frank Bruggeman,Maarten Wetsema, Eleni Tzatzalos, Marjolica Wolthuis, en Marc Bijl.

OIKIA 3- tassenproject, naar een idee van de Arnhemse kunstenaar Arno Arts.

20 kunstenaars ontwerpen een draagtas en 20 winkeliers distribueren de tassen. Elke tas in een oplage van 1000. De tasontwerpen (van links boven naar rechtsonder); Angelica de Maria, HW Werther, Coen Pausma, Bernard Verhoeven, F.E. van der Weide, Marc Bijl, Witho Worms, Gerard Koek, G&B, Marcel van Campen, Maarten Wetsema, Joost Overbeek, Anne van den Bosch, Albert Van Der Weide, Hugo Kaagman, Marije Langelaar, Mouchette, Lily van der Stokker, Arno Arts en Maria Roosen